Cliënten tevreden over maatschappelijke ondersteuning in Bloemendaal

Uit het Cliëntervaringsonderzoek Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2022 blijkt dat 87% van de respondenten via het Wmo-loket ondersteuning en hulp vonden voor hun hulpvraag. Daarnaast geeft maar liefst 81% van de respondenten aan zich beter te kunnen redden door de ondersteuning.

Wethouder Attiya Gamri: “Dit zijn mooie cijfers. Als 78% aangeeft dat zij een betere kwaliteit van leven hebben door de ondersteuning, dan mogen we daar trots op zijn. Dit geeft het belang van deze hulp aan.”

Gemeenten zijn verplicht om jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek (CEO) uit te voeren. Hierin onderzoeken we wat de ervaringen zijn van cliënten met de gemeentelijke Wmo-voorzieningen en welk effect inwoners ervaren op hun zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie. In Bloemendaal voerde een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau het onderzoek uit onder 384 Wmo-cliënten die in 2022 zijn ondersteund door een Wmo-maatwerkvoorziening. De respons was 48% en daarmee voldoende representatief. 

De resultaten zijn ongeveer hetzelfde als de jaren ervoor. Een positief resultaat in vergelijking met 2021 is dat in 2022 87% van de cliënten aangeeft dat de ondersteuning past bij de hulpvraag (84% in 2021).